Ik krijg een tapebandage of enkelbrace

In het kort

In het kort

  • Als de enkelband ver is ingescheurd, heeft uw enkel nog maar weinig steun.
  • Een tapebandage of brace kan helpen opnieuw zwikken te voorkomen.
  • Blijf wel opletten dat u uw voet steeds recht naar voren plaatst.
  • De tape wordt meestal pas na een week aangebracht, als de enkel niet meer gezwollen is. Hiermee kunt u snel weer gaan lopen.
  • De tapebandage blijft twee tot zes weken om.
  • Een enkelbrace kunt u tijdens douchen even af doen en na 6 weken alleen bij het sporten nog gebruiken.
Wat is het

Wat is een tapebandage en wat is een brace?

'Tape' is Engels voor plakband. In dit geval gaat het om een zwachtel met aan één zijde een plaklaag. Door de tape goed aan de voet, enkel en onderbeen te plakken krijgt de enkel extra steun. Het voorkomt dat uw enkel opnieuw naar binnen klapt. De tape wordt pas aangebracht als de enkel niet meer gezwollen is. Meestal is dit na een week.

De 'brace' is een enkelsteun die met klittenband, rits, veters of riempjes wordt bevestigd. Er bestaan elastische braces en wat strakkere braces. Een brace geeft veel stevigheid en een belangrijk voordeel is dat u de brace even af kun doen als u gaat douchen. Een ander voordeel is dat u de brace al voorzichtig om kunt doen als uw enkel nog wat dik is. Wordt uw enkel daarna dunner dan kunt u de brace iedere dag wat strakker doen. Vaak wordt een enkelbrace nog wat extra weken alleen tijdens het sporten gebruikt, terwijl de brace de rest van de dag al niet meer om hoeft.

Uitvoering

Wat doet een tapebandage of brace bij een verstuikte enkel?

Als de enkelband flink is ingescheurd, heeft uw enkel nog maar weinig steun. Een tapebandage of brace kan helpen opnieuw zwikken te voorkomen. 

Zo kunt u het herstel van uw enkelband ondersteunen.

Adviezen

Wat kunt u doen als u een tapebandage of brace om de enkel heeft?

  • Met de tapebandage of enkelbrace kunt u snel weer gaan lopen.
  • Beweeg regelmatig uw voet heen en weer, ook als u zit of ligt. Zo zorgt u ervoor dat de enkel niet stijf wordt.
  • Ook al geeft de tapebandage of brace meer stevigheid, het blijft belangrijk om opnieuw zwikken te voorkomen. Let erop dat u bij het lopen uw voet steeds recht naar voren plaatst. Zorg er voor dat u zo veel mogelijk op een vlakke ondergrond loopt.
  • Loop elke dag een stuk verder en probeer daarbij steeds grotere passen te maken. Stop als staan of lopen te veel pijn doet en probeer het de volgende dag opnieuw.
  • Ook fietsen is een goede manier om uw enkel te oefenen.
  • Zorg dat de bandage niet nat wordt, want dat irriteert de huid. Bij douchen en zweten kan dit een probleem zijn. Wordt het tape te vochtig, laat het dan opnieuw aanleggen of ga over op een brace.
Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder na een tapebandage of enkelbrace?

U zult merken dat u snel meer met de enkel kunt gaan doen. Na twee weken wordt de tapebandage verwijderd. We bekijken dan hoe het lopen gaat. De ernst van de verstuiking bepaalt of er een nieuwe tapebandage wordt aangelegd. De behandeling met tapebandage duurt maximaal zes weken.

U kunt na twee weken tapebandage eventueel overgaan op een enkelbrace. Bespreek dit met uw huisarts of fysiotherapeut.

Als rustig aan lopen en fietsen weer gaat, kunt u geleidelijk (na vier tot zes weken) eventuele sporttraining hervatten. Begin met fiets-, zwem- of hardlooptraining. Dit laatste op een vlakke ondergrond.

Als de enkel bijna is genezen kan het tijdens of na een inspanning nog wel wat pijn doen of iets opzwellen. Toch hoeft u de enkel daarom niet te ontzien.

Is de kans op zwikken groot, zoals bij veldsport op onregelmatig terrein of zaalsport waarbij u snel op uw voeten draait, dan kunt u alleen tijdens het sporten tijdelijk tapestrookjes aanleggen of een enkelbrace gebruiken.

Hervat wedstrijden pas als de normale trainingen goed gaan.

Wanneer bellen

Wanneer contact opnemen bij een tapebandage?

Neem contact op met uw huisarts als u vindt dat de tapebandage te strak of te los zit.

Blijft u last houden van uw enkel en lukt het sporten daardoor (nog) niet goed, dan kan uw huisarts u eventueel naar een fysiotherapeut of een sportarts verwijzen.

Meer informatie
Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.