Ik heb het premenstrueel syndroom

In het kort

In het kort

  • Bij het premenstrueel syndroom (PMS) heeft u psychische en lichamelijke klachten.
  • De klachten komen steeds terug in dezelfde fase van uw menstruatiecyclus.
  • Leren omgaan met de klachten helpt bij PMS.
  • Gezond eten, genoeg bewegen en een goede nachtrust helpen meestal om u beter te voelen.  
  • Vermijd extra belasting of stress wanneer u in uw kwetsbare periode zit.
  • Soms kunnen gesprekken met de praktijkondersteuner van de huisarts of een psycholoog helpen. 
Wat is het

Wat is het premenstrueel syndroom?

Bij het premenstrueel syndroom (PMS) heeft u psychische en lichamelijke klachten die afhankelijk zijn van uw menstruatiecyclus. Deze beginnen vaak in de 3e week van uw cyclus en verdwijnen weer als u ongesteld wordt. De klachten zijn vervolgens weer minimaal een week weg. De klachten komen steeds in dezelfde fase van de cyclus terug. Ze zijn zo hevig dat ze uw normale leefpatroon verstoren.

PMS komt voornamelijk voor bij vrouwen tussen de 35 en 45 jaar. Voor de puberteit, bij zwangerschap en na de overgang (menopauze) komt PMS niet voor.

Oorzaken

Wat is de oorzaak van PMS?

De precieze oorzaak van het premenstrueel syndroom is onbekend.

Hormonen lijken een rol te spelen, omdat de klachten samenhangen met de menstruatiecyclus. Toch is de hoeveelheid hormonen in het bloed bij vrouwen met PMS niet afwijkend. Het lijkt erop dat de gevoeligheid voor hormoonveranderingen bij vrouwen met PMS is toegenomen.

Adviezen

Wat kunt u zelf doen bij PMS?

  • Probeer over uw klachten te praten, thuis en op het werk.
  • Vermijd extra belasting of stress wanneer u in uw kwetsbare periode zit.
  • Leef gezond:
    • Blijf gezond eten. Gezond eten houdt u fit en zorgt ervoor dat u beter tegen stress kunt.
    • Bewegen helpt goed tegen stress. Het helpt om minder te piekeren en u minder somber te voelen.
    • Zorg voor een goede nachtrust. Kijk wat u kunt doen om beter te slapen bij Ik wil beter slapen.  

Probeer momenten van ontspanning te vinden. Een aantal manieren die goed kunnen helpen:

  • luisteren naar muziek
  • een boek lezen of een andere hobby
  • een wandeling maken in de natuur
  • sporten
  • een bad of warme douche
  • laten masseren
  • de tijd nemen om rustig te eten
Behandeling

Behandeling van PMS

Bij PMS is het belangrijk dat u leert omgaan met uw klachten. Dat helpt om de klachten te verminderen. Vrouwen met PMS vinden het vaak niet makkelijk om over hun klachten te praten, bijvoorbeeld omdat ze anderen niet tot last willen zijn. Toch kan het erg helpen om er thuis of op het werk over te praten. U zult merken dat u zo meer begrip krijgt als de klachten tijdelijk erger zijn.

Vermijd extra belasting of stress wanneer u in uw kwetsbare periode zit. Dit gaat misschien ook makkelijker als uw omgeving op de hoogte is van uw klachten. Zo krijgt u meer controle over uw klachten.

Soms kunnen gesprekken met de praktijkondersteuner van de huisarts of een psycholoog helpen. Hij of zij kan met u bekijken hoe u het beste met uw klachten kunt omgaan.

Cognitieve gedragstherapie kan helpen de klachten bij PMS te verminderen. Met cognitieve therapie bekijkt u wat er allemaal met u gebeurt door de klachten:

  • Wat doen de pijnklachten of moeheid met u?
  • Hoe houdt u het vol?
  • Wat doen de klachten met uw lichaam?
  • Is uw gedrag, uw gevoel, uw manier van denken veranderd door uw klachten?
  • Gaat u anders om met de mensen om u heen sinds u bijvoorbeeld erge pijn heeft?
  • En wat doen al die veranderingen weer met de klachten?

De praktijkondersteuner of psycholoog leert u om op een andere manier naar uw klachten te kijken. Hij of zij leert u om op zo’n manier met uw klachten om te gaan dat u er wat minder last van heeft. Uw gedrag, gevoel en manier van denken kunnen daardoor veranderen. Deze veranderingen helpen meestal om de klachten te verminderen.

Medicijnen

Medicijnen bij PMS

Meestal lukt het om met aanpassingen in uw leven de klachten van PMS te verminderen.

Als dit niet genoeg helpt, kunnen medicijnen soms helpen om de klachten draaglijker te maken. Overleg met uw huisarts wat u in uw situatie zou kunnen proberen. Bijvoorbeeld de anticonceptiepil, het hormoonspiraaltje of een medicijn tegen depressies. Deze middelen zijn niet speciaal bedoeld voor PMS en hebben ook bijwerkingen.

Meer informatie
Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.